Tredje Kuren - Insomnia...

Har knappt sovit på hela natten pågrund av halsont (infektion). Är 5 på morgonen och väntar på att värktabletten ska funka så jag kan fortsätta med mitt glas penicillin. Mm... flytande penicillin <3 Ser riktigt aptitligt ut, allt som fattas är ett litet färgglatt parasoll!

Har f.ö sett Coraline nu, av Henry Selick, som nog mest är känd för sitt stop-motion regisserande i filmer som Tim Burton's A Nightmare Before Christmas och Roald Dhal's James och Jättepersikan (nån som minns den filmen? Jag älskade den!):


Den första postern för Coraline, ståendes med The Other Mother bakom henne

Minns när jag för flera år sen jobbade med stop-motion animering... VILKET JÄVLA JOBB! Att ha en grupp på 5 - 10 pers, i 4 olika grupper, varav varje grupp skapade 15 - 30 sekunders film vilket allt som allt skulle sättas ihop till en två-minuters film var helt jävla sanslöst. Tog oss 4 - 6 månader. Då är det inte svårt att förstå att Coraline tog 3 år eller mer. Aimationen är väldigt smidig, och man glömmer ibland bort att den inte är 3D. Rörelserna flyter på och bara några enstaka effekter (som vatten) får en att inse att det är stop-motion.

Enligt reklamerna (som jag följt i några år nu sen projektet meddellades)  kändes det lite Disney-töntigt till en början, men efter att sett filmen - samt hoppat till ett par gånger - kan jag deffinitivt säga att den lätt kan ge mardrömmar (råd: se den inte mitt i natten som jag gjorde). Fastän filmen har blivit rejält nedtonad från serieböckerna så har den fortfarande kvar den där kusliga stämningen som får en att känna ett enormt obehag från början till slut. Men trots det är det en visuellt väldigt vacker film med många fantasifulla scener och roliga dialoger.

The Other Mother som sett i novellen (högst upp) och som i filmen (längst ned).

Filmen var bra, röstskådespelarna var bra, speciellt Dakota Fanning som Coraline... men ibland önskar jag att dom kunde låta bli att använda filmskådisar i animation. En bra skådespelare gör inte alltid en bra röst! Animerad film av idag borde fokusera mer på veteraner inom tecknad film som Tom Kenny (Svampbob Fyrkant, Eduardo i Foster's), Grey DeLisle (Frankie is Foster's, Vicky i FOP, Azula i Avatar, Sam i Danny Phantom), Tara Strong (Blomman i PPG, Timmy i FOP) et.c. Även om Dakota Fanning passade väldigt bra så gillade jag inte Teri Hatcher som The Other Mother.

Hoppas nu bara att stop-motion animering håller i sig! Jag har inget emot CGI, älskar Pixar och speciellt The Incredibles, men ibland saknar man det gamla traditionella.

Nu ser jag fram emot: The Frog & The Princess. Disney's 2D-animerade film om grodprinsessan, vilket utspelar sig i New Orleans samt har den första mörkhyade Disneyprinsessan någonsin! ...Det tog ett tag.

Kommentarer
Postat av: sabina

jag tyckte coraline var hur läskig som helst.

helt otippat :s

2009-07-17 @ 10:57:49
URL: http://sabinabergstedt.blogg.se/
Postat av: adina

ja men verkligen, ser näsborrar vart jag än vänder mig! :D

2009-07-17 @ 12:02:38
URL: http://lillsmuurfen.blogg.se/
Postat av: Angelica

Jag ÄLSKADE Coraline. :D Neil Gaiman är en av mina favoritförfattare, så jag hade på känn att filmen skulle vara underbar. Älskade pianot. :D

2009-07-17 @ 15:33:10
URL: http://mensig.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0